پدرخوانده به کارگردانی فرانسیس فورد کاپولا که در سال 1972 منتشر شد، یک شاهکار سینمایی است که تا به امروز به عنوان نماد فرهنگی باقی مانده است. جدا از خط داستانی جذاب، بازیهای درخشان و نقل قولهای نمادین، این فیلم همچنین مجموعهای از ساعتهای مجلل و ظریفی را به نمایش میگذارد که توسط شخصیتها استفاده میشود و لایهای از پیچیدگی را به فیلم اضافه میکند. در این مقاله، ما نگاهی به ساعت های فیلم پدرخوانده میاندازیم و به اهمیت این ساعتها در زمینه فیلم میپردازیم.
همیلتون الکتریک ویتو کورلئونه:
به عنوان پدرسالار و شخصیت مرکزی خانواده جنایتکار کورلئونه، ویتو کورلئونه، که توسط مارلون براندو به تصویر کشیده شده است، ساعت همیلتون الکتریک را می پوشد. همیلتون الکتریک زمانی که برای اولین بار در سال 1957 به عنوان اولین ساعت مچی برقی جهان معرفی شد، یک ساعت پیشگام بود.
وجود آن بر روی مچ دست ویتو نمادی از موقعیت و نفوذ او است و نشان می دهد که او از فناوری مدرن و نوآورانه قدردانی می کند. همیلتون الکتریک نشان دهنده ادغام سنت و پیشرفت است، بسیار شبیه به سبک رهبری ویتو در حالی که او در حال تغییر چشم انداز جرایم سازمان یافته در فیلم است.
رولکس دی-دیت مایکل کورلئونه:
در قسمت بعدی فیلم، مایکل کورلئونه با بازی آل پاچینو، رئیس جدید خانواده جنایتکاران کورلئونه می شود. هنگامی که او به قدرت می رسد، او با یک ساعت رولکس دیت دیده میشود که معمولاً به عنوان ساعت “پرزیدنت” شناخته می شود.
رولکس دی دیت به دلیل ظاهر مجلل خود که منحصراً در فلزات گرانبها ساخته شده و تاریخ و روز هفته را به طور کامل نمایش می دهد، مشهور است. رولکس مایکل نماد اقتدار تازه یافته او و سنگینی مسئولیتی است که با دان جدید خانواده بودن همراه است.
همچنین نشان دهنده تبدیل او از یک نظاره گر بی گناه به یک رهبر بی رحم است، زیرا او نقش خود را در دنیای جنایتکار می پذیرد.
ساعت طلایی سانی کورلئونه:
سانی کورلئونه با بازی جیمز کان، شخصیتی جسور و پر زرق و برق را در طول فیلم به نمایش می گذارد. ساعت طلایی او تکمیل کننده شخصیت بزرگتر از حد معمول او است و نشان دهنده زرق و برق و اعتماد به نفس او است.
مجلل این ساعت بازتابی از رویکرد سانی به زندگی و تجارت جنایی است. با این حال، به عنوان استعاره ای از عواقب تصمیمات جسورانه او نیز عمل می کند که در نهایت به نتایج غم انگیزی منجر می شود.
ساعت جیبی لوکا براسی:
لوکا براسی با بازی لنی مونتانا یکی از قابل اعتمادترین مجریان ویتو کورلئونه است. او یک ساعت جیبی کلاسیک به همراه دارد و وفاداری قدیمی و پایبندی او به ارزش های سنتی را برجسته می کند.
ساعت جیبی نشان دهنده فداکاری لوکا به ویتو و خانواده کورلئونه است و نشان می دهد که او همیشه به موقع برای خدمت به دون خود است. علیرغم حضور و شهرت چشمگیرش، این ساعت جیبی یادآور حس شرافت و پایبندی لوکا به قوانین رفتاری است.
ساعت های نمایش داده شده در قسمت اول پدرخوانده نقش مهمی فراتر از دستگاه های زمان سنجی صرف دارند. آنها به عنوان نمادهایی عمل می کنند که شخصیت، موقعیت و ارزش های شخصیت ها را منتقل می کنند.
از همیلتون الکتریک ویتو کورلئونه که تعادل بین سنت و پیشرفت او را نشان میدهد، تا رولکس مایکل کورلئونه که نشاندهنده اقتدار تازهیافتهاش است و ساعت طلایی پر زرق و برق سانی کورلئونه که منعکسکننده زرق و برق اوست، هر ساعت به داستانسرایی عمق میبخشد.
علاوه بر این، ساعت جیبی لوکا براسی بر وفاداری و پایبندی به ارزش های سنتی تاکید دارد. در قسمت اول پدرخوانده، ساعتها بیشتر از لوازم جانبی میشوند. آنها به اجزای اساسی هویت شخصیت ها و روایت پیچیده قدرت، خانواده و افتخار تبدیل می شوند.
قسمت دوم پدرخوانده به کارگردانی فرانسیس فورد کاپولا که در سال 1974 منتشر شد که یک شاهکار سینمایی است که حماسه خانواده جنایی کورلئونه را ادامه می دهد.
این فیلم با تکیه بر موفقیت های قبلی خود، روایتی پیچیده از قدرت، جاه طلبی و پویایی خانواده را بافته است. در کنار خط داستانی جذاب و بازی های درخشان، قسمت دوم پدرخوانده مجموعه ای از ساعت های مجلل و قابل توجهی را نیز به نمایش می گذارد که توسط شخصیت ها استفاده می شود.
در ادامه، ما برخی از ساعتهای قابلتوجهی را که در قسمت دوم پدرخوانده نمایش داده شدهاند بررسی میکنیم و اهمیت نمادین آنها را در زمینه فیلم تحلیل میکنیم.
باز هم رولکس مایکل کورلئونه:
مایکل کورلئونه به عنوان شخصیت اصلی فیلم قسمت دوم پدرخوانده، که توسط آل پاچینو به تصویر کشیده شده است، یک بار دیگر ساعت نمادین رولکس دی دیت خود را که به آن ساعت «پرزیدنت» نیز میگویند، میپوشد. این ساعت همچنان نمادی از اقتدار و موقعیت مایکل به عنوان رئیس خانواده جنایتکاران کورلئونه است.
با این حال، در این فیلم، ساعت لایه دیگری از پیچیدگی را به خود می گیرد که منعکس کننده انزوای فزاینده و زوال اخلاقی مایکل است، زیرا او بی رحم تر و تشنه قدرت می شود. رولکس به عنوان یادآوری دائمی از سنگینی مسئولیت های او و فداکاری هایی است که برای تجارت خانوادگی انجام داده است.
در سه سکانس از این قسمت مایکل با یک امگای طلایی دیده شد که میتوان استنباط کرد که بیانی از تسلط و مدبر بودن اون بر خانوادۀ مافیایی است.
ساعت جیبی هایمن راث:
هایمن راث با بازی لی استراسبرگ، شریک تجاری قدرتمند و حیله گر خانواده کورلئونه است. در سرتاسر فیلم، او با یک ساعت جیبی کلاسیک دیده میشود که نمادی از جذابیت قدیمیاش و روکش احترامی است که به مردم ارائه میکند.
مانند ساعت جیبی لوکا براسی در فیلم اول، ساعت هیمن راث نشان دهنده پایبندی او به ارزشهای سنتی و وفاداری او به کار جنایی است. با این حال، به برنامه ها و اسرار پنهانی که در زیر نمای نبوغ او نهفته است نیز اشاره می کند.
ساعت طلایی فرانک پنتانجلی
فرانک پنتانجلی که توسط Michael V. Gazzo به تصویر کشیده شده است، متحد سابق خانواده کورلئونه است که درگیر خیانت می شود. ساعت طلایی او بیانگر تمایل او برای موفقیت و ثروت است، زیرا او به دنبال ارتقای خود در سلسله مراتب جنایی است.
این ساعت منعکس کننده جاه طلبی او و طولی است که او مایل است برای محافظت از منافع خود به آن بپردازد. با این حال، مانند ساعت طلایی سانی کورلئونه در فیلم اول، این ساعت نیز به نمادی از عواقب طمع و سقوط غم انگیز کسانی تبدیل می شود که تسلیم جذابیت آن می شوند.
ساعت تایمکس فردو کورلئونه:
فردو کورلئونه، که توسط جان کازال به تصویر کشیده شده است، یک ساعت معمولی تایمکس میپوشد و او را از نمایشهای متظاهر ثروت که توسط شخصیتهای دیگر فیلم به نمایش گذاشته شده است، متمایز میکند.
ساعت فردو نشان دهنده عدم اعتماد به نفس و احساس بی کفایتی او در خانواده کورلئونه است. این نشان دهندۀ وضعیت او به عنوان گوسفند سیاه خانواده است که قادر به تجسم کامل قدرت و اعتبار مرتبط با نام کورلئونه نیست. این ساعت همچنین آسیب پذیری و خیانت او را منعکس می کند، زیرا او در شبکه ای از فریب و اتحادهای خطرناک گرفتار می شود.
در قسمت دوم پدرخوانده، ساعتهایی که شخصیتها میپوشند به عنوان نمادهای قدرتمندی عمل میکنند که داستان سرایی را غنی میکنند و درک ما را از شخصیت و انگیزههای آنها عمیقتر میکنند. رولکس مایکل کورلئونه همچنان اقتدار و زوال اخلاقی او را نشان می دهد، در حالی که ساعت جیبی هایمن راث نمای محترمانه و انگیزه های پنهان او را نشان می دهد.
ساعت طلایی فرانک پنتانجلی نشاندهنده جاهطلبی او و عواقب طمع است، در حالی که ساعت فروتن تایمکس فردو کورلئونه ناامنی و آسیبپذیری او را برجسته میکند. مانند فیلم اول، ساعتها در قسمت دوم پدرخوانده از جایگاه خود به عنوان لوازم جانبی صرف فراتر میروند و به عناصری ضروری در روایت پیچیده قدرت، وفاداری و خیانت تبدیل میشوند که حماسه خانواده کورلئونه را تعریف میکند.
آخرین قسمت از سه گانه نمادین فرانسیس فورد کاپولا، در سال 1990 منتشر شد و حماسه خانواده مافیایی کورلئونه را به پایان رساند. این فیلم همچنان به بررسی مضامین قدرت، خانواده و رستگاری میپردازد و پیچیدگیها و پیامدهای زندگی آغشته به جنایات سازمانیافته را به نمایش میگذارد.
همانند نسخه های قبلی خود، قسمت سوم پدرخوانده مجموعه ای از ساعت های قابل توجهی را به نمایش می گذارد که توسط شخصیت ها پوشیده شده است که هر کدام دارای اهمیت نمادین خود هستند. در این قسمت، برخی از ساعتهای کلیدی موجود در قسمت سوم پدرخوانده را بررسی میکنیم و نقش آنها را در روایت این فصل پایانی تحلیل میکنیم.
همچنان رولکس مایکل کورلئونه:
به عنوان شخصیت اصلی و رئیس خانواده جنایی کورلئونه، مایکل کورلئونه، که توسط آل پاچینو به تصویر کشیده شده است، همچنان به پوشیدن نماد روز رولکس خود در قسمت سوم پدرخوانده ادامه می دهد. بار رهبری که او به دوش می کشد.
با این حال، در این فیلم، رولکس دی-دیت لحن تیرهتری به خود میگیرد و منعکس کننده تمایل مایکل برای رستگاری و زندگی خارج از دنیای جنایی است. در حالی که او به دنبال مشروعیت بخشیدن به معاملات تجاری خود و آشتی با وجدان آشفته خود است، ساعت به یادآوری تند و تلخی از انتخاب هایی که انجام داده و فداکاری های شخصی که باید با آن روبرو شود تبدیل می شود.
ساعت طلایی وینسنت مانچینی:
وینسنت مانچینی، با بازی اندی گارسیا، پسر نامشروع سانی کورلئونه و یکی از شخصیتهای اصلی فیلم پدرخوانده قسمت سوم است. وینسنت ساعتی طلایی میپوشد که نمادی از جاهطلبی و تمایل او برای اثبات شایستگی نام کورلئونه است.
این ساعت ماهیت گستاخ و تکانشی او را منعکس می کند و منعکس کننده ویژگی های پدر فقیدش، سانی کورلئونه است. ساعت طلایی وینسنت همچنین به نمایشی از تمایل او برای پر کردن خلاء باقی مانده توسط مایکل کورلئونه در حالی که او در دنیای خائنانه جنایات سازمان یافته حرکت می کند تبدیل می شود.
ساعت الماس مری کورلئونه:
مری کورلئونه که توسط سوفیا کاپولا به تصویر کشیده شده است، ساعتی با میخ الماس بر دست دارد که نشان دهنده تربیت ممتاز و موقعیت او در خانواده کورلئونه است. این ساعت نمایانگر سبک زندگی مجلل و تلههای ثروتی است که با کورلئونه بودن همراه است، اما همچنین نشاندهنده بار انتظارات خانوادگی است که بر دوش او گذاشته میشود.
همانطور که مری در شبکه خطرناک معاملات جنایتکارانه خانواده گرفتار می شود، ساعت او به استعاره ای از فشارهای خفه کننده ای که با آن مواجه است و انتخاب هایی که سرنوشت او را تعیین می کند تبدیل می شود.
ساعت جیبی راهب اعظم گیلدی:
راهب اعظم گیلدی با بازی دونال دانلی، یکی از مقامات واتیکان است که درگیر امور خانواده کورلئونه است. او یک ساعت جیبی کلاسیک به همراه دارد که نمادی از وابستگی او به سنت و اقتدار اخلاقی کلیسا است.
ساعت جیبی به عنوان یک تضاد کامل با دنیای جنایتکار عمل می کند و تضاد بین اخلاق و فساد را برجسته می کند. ساعت گیلدی همچنین نشان دهنده اسرار پنهان و ارتباطات پیچیده بین دنیای اموات جنایتکار و نهادهای قدرتمند است.
در قسمت سوم پدرخوانده، ساعتهایی که شخصیتها استفاده میکنند همچنان نقش مهمی در غنیتر کردن داستان و به تصویر کشیدن انگیزهها و مبارزات آنها دارند. رولکس لوکس مایکل کورلئونه به عنوان یادآوری دائمی از اقتدار و وزن انتخاب های او عمل می کند، در حالی که ساعت طلایی وینسنت مانچینی نماد تمایل او برای به رسمیت شناختن و پذیرش در خانواده است.
ساعت الماس مری کورلئونه منعکس کننده فشارهای تربیت ممتاز او است و ساعت جیبی اسقف اعظم گیلدی تضاد بین سنت و فساد را نشان می دهد. مانند قسمتهای قبلی، ساعتها در قسمت سوم پدرخوانده چیزی بیش از لوازم جانبی هستند.
آنها به نمادهای قدرتمندی تبدیل می شوند که به روایت پیچیده قدرت، وفاداری و رستگاری کمک می کنند که حماسه خانواده کورلئونه را به پایان می رساند.
در فیلمسازی هم برای نشان دادن شخصیت یک کاراکتر متناسب با آن ساعتی اقتباس میشود که بیانگر کامل کاراکتر در ذهن مخاطب شود. در نتیجه گیری نهایی میتوان گفت ساعت بخشی از استایل شماست و میتواند شما را در پاراگرافی کوتاه توصیف کند.
اگر به ساعت مچی علاقه دارید یا قصد خرید ساعت مچی را دارید میتوانید مدلهای متفاوت را در فروشگاه میراکو بیابید و برای خرید از ما مشاوره دریافت کنید.