ساعت مچی لوکس خود را بسازید
ساعت مچی لوکس خود را بسازید
اگر بتوانید ساعت مچی لوکس خود را بسازید چه میشد؟ و بهتر از آن، اگر فقط مجبور بودید هزینه آن را بپردازید چه؟ ویلیام سندرز، کلکسیونر ساعت، قبل از گرد هم آوردن گروهی از علاقه مندان به ساعت مچی با هدف طراحی ساعتی که مطابق با مشخصات دقیق آنها ساخته شده است، از خود سؤالات بسیار مشابهی پرسید. بنابراین، گروه Lyrique که امیدوار بودند این ساعت برای چه کسانی جذاب باشد؟ کلکسیونرها و علاقه مندانی که نقطه نرمی برای ساعت سازی مستقل خوب دارند، اما بودجه محدودی دارند.
اول، آنها مجبور بودند یک سازنده موتور و قاب درجه یک را در هیئت مدیره داشته باشند، نه اینکه به همه طرف های دخیل در تکمیل یک ساعت اشاره کنند. این گروه با برخی از مشهورترین نامها در صنعت ساعت مچی تماس گرفت، که بسیاری از آنها بهطور انحصاری مارکهای هورلوژری عالی را عرضه میکنند.
این تعهد بلندپروازانه با یک مدل اشتراک امکان پذیر شد که توسط هیچ کس دیگری به جز خود آبراهام-لوئیس برگوئه و دیگران استفاده نمی شد. به عبارت دیگر، طرفهای علاقهمند باید تعهد قاطعانهای برای خرید ساعتی که هنوز تولید نشده بود میپذیرفتند.
این پرداختهای اولیه به تامین مالی پروژه کمک کرد و ریسک را در صورت شکستخوردگی کاهش داد. ما در مورد تامین مالی جمعی صحبت میکنیم.
بسیار خوب، ما دیگر نمی خواهیم نتایج شگفت انگیز را از شما پنهان کنیم. چه کسی می داند؟ شاید این پروژه به شما انگیزه دهد که ساخت خود را آغاز کنید!
موتور: Agenhor AGH-6801
انتخاب یک موتور اولین و مهمترین مرحله در طراحی هر ساعتی است. کالیبر، حداقل قطر و ارتفاع قاب، چیدمان صفحه، محل قرارگیری زیر شماره و پیچیدگی و محل سردسته را تعیین می کند.
از آنجایی که هدف این بود که ساعتی بسازد که نسبت به قیمتش برجسته باشد، این گروه دورتر از نمونه کارهای اثبات شده، اما بیش از حد استفاده شده از ETA و Sellita بود. نه، آنها به سازندگان بسیار کوچکتر و انحصاری موتور ها و عملکرد های دیگر ساعت توجه کردند.
این دسته از تولیدکنندگان پشت بسیاری از شاهکارهای فنی در بخش رده بالا قرار دارند، اما آنها تمایل دارند که مشخصات پایینی داشته باشند و هیاهو را به برندهایی واگذار کنند که کار خود را سفارش می دهند. این گروه شرکت هایی مانند Chronode ژان فرانسوا موجون، Uhrenwerke Dresden و Agenhor را در نظر گرفت. در نهایت، آنها سومی را برای Étude شماره 1 انتخاب کردند.
Agenhor در سال 1996 توسط Jean-Marc Wiederrecht و همسرش کاترین تاسیس شد. این شرکت در حال حاضر با موفقیت توسط پسران آنها اداره می شود، اما به طور گسترده توسط عموم مردم کم ارزش است. سازندۀ موتور بی سر و صدا با افرادی مانند Parmigiani Fleurier، Van Cleef & Arpels، Harry Winston، Arnold & Son، و MB&F همکاری کرده است. تنها در سالهای اخیر است که سازنده توجه رسانههای ساعت مچی را به خود جلب کرده است، که عمدتاً با انتشار کالیبر کاملاً جدید و نوآورانه کرونوگراف Agengraphe، که به سرعت توسط سینگر و H. Moser & Cie انتخاب شد، جلب شده است.
به طور خلاصه Agenhor مکانی است که باید برای یک موتور انحصاری و با کیفیت بالا رفت.
این کسبوکار خانوادگی گروه Lyrique را با یک موتور سه عقربه ای و با یک ثانیه غیرمتمرکز بین ساعت 8 و 9 عرضه کرد. این کالیبر دارای ذخیره انرژی 40 ساعته است و با فرکانس 3 هرتز کار می کند. در حالی که این ممکن است در ابتدا مانند یک موتور ساده به نظر برسد، AGH-6801 در واقع دارای نوآوری های متعددی است.
برای شروع، چرخ دنده از دندانه های انعطاف پذیر استفاده می کند، ویژگی که ژان مارک ویدرشت در سال 2002 ثبت اختراع کرد. این واکنش را از بین می برد و به قطار دنده اجازه می دهد بدون ایجاد اصطکاک غیر ضروری کار کند. همچنین از بارگذاری بیش از حد سیستم جلوگیری می کند. مکان مناسب برای استفاده از این فناوری، ثانیه های غیرمتمرکز است، که دقیقاً همان جایی است که فناوری AgenEse در Étude شماره 1 به چشم می خورد.
میتوانید مکانیسمهای مشابهی با دندانهای انعطافپذیر در ساعتهای پتک فیلیپ و همچنین رولکس دیتونا پیدا کنید. با این حال، با ثبت اختراع این ایده حدود 20 سال پیش، Wiederrecht مطمئناً یک پیشگام بود.
دومین تخصص Agenhor، تنظیم کننده AgenPIT است که جایگزین تنظیم کلاسیک و پیچیده طول تعادل از طریق دو ناودانی میباشد، با یک پیچ جداگانه که می تواند در جای خود قفل شود، بنابراین طول تعادل را در جای خود ثابت می کند.
قاب: Voutilainen & Cattin SA
قاب با بند های قطره ای شکل متمایز از سازنده مشهور Voutilainen & Cattin SA تهیه شده است. ساعت ساز افسانه ای Kari Voutilainen سهامدار عمده این تجارت است. Voutilainen & Cattin علاوه بر تولید قاب برای ساعتهای داخلی خود، تولیدکنندگان ساعتهای شخص ثالث را نیز بر عهده دارند. این شرکت شهرت خود را به عنوان یک تامین کننده مقرون به صرفه و رده بالا به لطف پیوند با میکروبرندهای معاصر مانند Ophion حفظ کرده است.
طراح ماتیو آلگره مردی است که در پشت شکل قابها قرار دارد. او علاوه بر رهبری جنبه های هنری و خلاقانه پروژه لیریک، تمام نقشه های فنی لازم را نیز هماهنگ میکند.
صفحه : متالم
برای صفحه، گروه به متالم (تولیدکننده ای از لولکل سوئیس) که بیش از 90 سال است در تجارت است، روی آورد. متالم به عنوان یک شرکت یکپارچه با بیش از 200 کارمند، کل زنجیره عمودی تولید صفحه را پوشش می دهد. زیرمجموعه آن RvK Guillochage یکی از محبوب ترین برندهای معتبر هورلوگری است. متالم نمی تواند کمتر از فیلیپ دوفور در میان مشتریان خود حساب کند. حتی نام سازنده صفحه را در مدل Simplicity 37 میلی متری دوفوور خواهید دید.
صفحه شماره 1 Étude که در عکس بالا مشاهده میکنید دارای روکش گیلویه استادانه ای نیست، بلکه طرحی تمیز با اعداد دارد. ثانیه های کوچک در 8:30 تنها سطح بافت این صفحه است. بقیه صفحه شامل کتیبه اجباری “متالم – ساخت سوئیس” در ساعت 6 چاپ شده است.
عقربه ها: فیدلر
فیلدر در Carouge در کانتون ژنو مستقر است. این شرکت اندازه ای مشابه متالم دارد، اما سابقه ای به بیش از 170 سال دارد. هر کسی که در صنعت ساعت مچی باشد، اجزای سازنده را از فیلدر تامین می کند. ساعت سازانی مانند پتک فیلیپ حتی در مجله برند خود نام شرکت را ذکر می کنند.
فیدلر Étude شماره 1 را با عقربههای منحصربهفرد شرابی رنگ با الهام از ساعتی از Urban Jürgensen، عرضه کرد که توسط ساعت ساز درک پرات طراحی شده است.
بند ساعت : پروتکسو و بوکلدور
لیریک حتی تامین کنندگان بند و قفل را به صورت دستی انتخاب کرد. اولین مورد از شرکت پروتکسو مستقر در ژنو است که با افتخار کالاهای خود را به عنوان 100٪ ساخت سوئیس تبلیغ می کند. این نام از سال 1953 وجود داشته است. همچنین در ژنو، اما حدود 10 سال جوانتر، بوکلدور است، تهیه کننده ای که مسئول سگک Étude شماره 1 است.
روند جدیدی در دنیای ساعت؟
اولین Étude شماره 1 از آن به بعد راه خود را از طراحی های مفهومی به ساعت های واقعی و دارای تأییدیه زمان سنج باز کرده اند. این مسیر برای گروه یا تامین کنندگان آنها همیشه آسان نبود، و قطعاً باید در طول مسیر با مشکلات متعددی برخورد کنند، اما در نهایت، Étude شماره 1 متولد شد.
پروژه Lyrique ثابت می کند که این امکان برای گروهی از علاقه مندان به ساعت مچی وجود دارد که از ابتدا یک ساعت بسازند. اما همچنین تامین کنندگانی را که برای چندین دهه اعضای ضروری صنعت ساعت بوده اند را از سایه برندهای بزرگ بیرون آورده و کار آنها را برجسته می کند.
شفافیت موضوع داغ بسیاری از برندها در عصر حاضر، حداقل روی کاغذ است. شاید برخی از نامهای بزرگتر از نامگذاری و تبلیغ فعال تامینکنندگان خود به جای پنهان کردن آنها سود ببرند. من شخصاً فکر می کنم بسیاری از دوستداران ساعت وجود دارند که از این نوع صداقت قدردانی می کنند و به آن پاداش می دهند.
چه کسی می داند؟ شاید پروژه Lyrique دیگران را برای انجام کاری مشابه ترغیب کند. ظاهرا، Étude شماره 1 فقط شروعی برای این علاقه مندان کارآفرین است. حدس میزنم وقتی به معنای کلمه موسیقی «Étude» یعنی آثاری که اجراکنندگان برای تکمیل مهارتهای خود از آنها بهعنوان قطعات تمرینی استفاده میکنند، خبر چندان تعجبآور نیست.
در قسمت نظرات طرحی از ساعتی که در افکار خود دنبال میکنید را برای ما توصیف کنید.