همه چیز دربارۀ برند امپریو آرمانی!
همه چیز دربارۀ برند امپریو آرمانی!
Giorgio Armani S.p.A، که معمولاً با نام Armani شناخته می شود، یک خانه مد لوکس ایتالیایی است که توسط جورجیو آرمانی در میلان تأسیس شد و در زمینه طراحی، تولید، توزیع و خرده فروشی لباس های مد، کالاهای چرمی و کفش فعالیت می کند. لوازم جانبی و دکوراسیون داخلی منزل آرمانی مجوز نام و برند خود را به Luxottica، برای عینک، برای عطر و لوازم آرایشی، و فسیل برای ساعت و جواهرات می دهد. این دومین گروه بزرگ مد ایتالیا پس از پرادا محسوب می شود.
تاریخچه
آرمانی و شریکش، سرجیو گالئوتی، جورجیو آرمانی را در سال 1975 تأسیس کردند، بنا بر گزارش ها، بر اساس پول حاصل از فروش فولکس واگن آرمانی.
این شرکت مجوزی را با Gruppo Finanziario Tessile) GFT) در سال 1978 امضا کرد. این شرکت در سال 1980 با L’Oreal در یک قرارداد مجوز برای تولید و توزیع عطر، لوازم آرایشی و محصولات زیبایی شریک شد و با Luxottica برای عینک در سال 1988. آرمانی همچنین در سال 1991 هنگامی که شرکت A|X Armani Exchange را راهاندازی کرد، مجوز تولید و توزیع را با سیمنت دریافت کرد. تا سال 1993، نام آرمانی توسط 23 دارنده مجوز و دو سرمایه گذاری مشترک بزرگ در ژاپن ارائه میشد.
در دهه 1990، استراتژی شرکت لغو مجوزها و تولید داخل در تلاش برای اعمال کنترل بیشتر بر کیفیت و توزیع بود. ترتیبات تولیدی که بعداً به داخل بازگردانده شد شامل خرید Antinea (1990)، Simint (1996) و Intai (1998) است. در سال 2000، آرمانی پس از خرید کارخانه ها از GFT، سرمایه گذاری مشترکی را با Zegna برای تولید و توزیع مجموعه مردانه Collezioni تشکیل داد. آرمانی همچنین 85 درصد سهم خود را در سرمایه گذاری مشترک در ژاپن با ایتوچو افزایش داد.
همچنین در اوایل دهه 2000، آرمانی پنج فروشگاه بزرگ را افتتاح کرد که توسط ماسیمیلیانو و دوریانا فوکساس طراحی شده بودند که با افتتاح فروشگاه Armani/Manzoni در میلان در سال 2000 شروع شد. مکانهای دیگری از این دسته در هنگ کنگ (Armani/Chater House، افتتاح شده در سال 2002)، مونیخ (Armani/Fünf Höfe، افتتاح شده در سال 2003)، توکیو (برج Armani/Ginza، افتتاح شده در سال 2007) و شهر نیویورک (Armani/خیابان پنجم، در سال 2009 افتتاح شد) هستند.
از سال 2003 تا 2012، گروه سافیلو مجوز انحصاری عینکهای آرمانی را قبل از دست دادن دوباره آن به لوکسوتیکا تا سال 2037 داشت. از سال 2007، این شرکت با سامسونگ همکاری کرد تا خط تولید کالاهای الکترونیکی پیشرفته را توسعه دهد.
در سال 2007، جورجیو آرمانی به رویترز تأیید کرد که بایرزدورف در سال 2005 در مورد یک ادغام احتمالی با او تماس گرفته بود، اما از آن زمان توجه برای پیگیری این گزینه بیش از حد از پروژههای دیگر پرت شده بود. در سال 2016، او تأیید کرد که بنیاد جورجیو آرمانی را تأسیس کرده است که در عین حال که هدف آن تأمین مالی پروژههای اجتماعی است، «حفاظت از داراییهای حاکمیتی گروه آرمانی و اطمینان از پایدار ماندن این داراییها در طول زمان است».
تا سال 2017، این شرکت به عنوان یک کاندیدای اصلی برای فهرست شدن در بازار سهام در نظر گرفته شد. در سال 2021، جورجیو آرمانی ادغام با LVMH و Kering را رد کرد و بنابر گزارشها همچنین پیشنهاد Stellantis را رد کرد.
در فوریه 2020، آرمانی اولین برند مد بود که تصمیم گرفت نمایشگاههای محصولات خود را در بحبوحه آغاز همهگیری COVID-19 به روی عموم ببندد و این رویداد را بدون تماشاگر برگزار کند. تا مارس 2020، تمام کارخانه های تولید ایتالیایی آن شروع به تولید لباس های پزشکی یک بار مصرف کردند.
در سال 2021، سازنده قایقهای لوکس The Italian Sea Group اعلام کرد که Giorgio Armani در IPO این شرکت در بورس ایتالیا سرمایهگذاری خواهد کرد.
زیرمجموعه ها
جورجیو آرمانی
جورجیو آرمانی یک برند رده بالا و متخصص در پوشاک مردانه و زنانه، لوازم جانبی، عینک، لوازم آرایشی و عطر است. این فقط در بوتیکهای جورجیو آرمانی، لباسهای تخصصی و فروشگاههای بزرگ انتخابی موجود است. لوگو یک “G” منحنی است که یک “A” منحنی را تکمیل می کند و یک دایره را تشکیل می دهد.
در سال 2016، خانه مد استفاده از خز حیوانات را در تمام مجموعههای خود متوقف کرد و دلیل آن این بود که: «جایگزینهای معتبر در اختیار ما است که استفاده از اعمال ظالمانه را در مورد حیوانات غیرضروری میکند».
به گفته وال استریت ژورنال و منابع دیگر، علاوه بر خط لباس آرمانی پریو، جورجیو آرمانی و امپوریو آرمانی خطوط آماده لباس این شرکت هستند که در هفته مد میلان به نمایش در می آیند. علاوه بر این، آرمانی Collezioni، Armani Exchange و Armani Jeans با قیمت های پایین تر به فروش می رسند.
امپریو آرمانی (Emporio Armani)
امپریو آرمانی دومین برند از خانواده آرمانی است و دارای مجموعه های آماده پوشاک و اکسسوری هایی مثل ساعت مچی است. امپریو آرمانی بر روندها و ویژگی های مدرن تمرکز دارد. همچنین، امپریو آرمانی به همراه جورجیو آرمانی، تنها دو برند آماده پوشاک هستند که عمدتا توسط خود جورجیو آرمانی طراحی شدهاند و هر ساله در هفته مد میلان مورد توجه قرار میگیرند، در حالی که Armani Collezioni، Armani Jeans و Armani Exchange این کار را انجام میدهند.
در طول سالها، کمپینهای تبلیغاتی لباس امپریو آرمانی شامل دیوید بکهام (2008-2010)، ویکتوریا بکهام (2009)، کریستیانو رونالدو (2010)، مگان فاکس (2010)، ریحانا (2011) و رافائل نادال (2011) بود. کمپین تبلیغاتی ساعت این برند، شاون مندز (2019) را در میان دیگران به نمایش گذاشته است. چندین کمپین توسط مرت آلاس و مارکوس نیز پیگوت عکاسی شد.
امپریو آرمانی همچنین با Reebok همکاری کرد تا کفش های مد را تحت عنوان EA7 ایجاد کند.
امپوریو آرمانی همچنین تامین کننده رسمی کیت تیم فوتبال ایتالیایی SSC ناپولی با نام تجاری EA7 آن است.
Armani Collezioni (مجموعه آرمانی)
Armani Collezioni (Giorgio Armani Le Collezioni) خط انتشار جورجیو آرمانی بود که با قیمت پایینتری نسبت به Giorgio Armani و خط مد لباس، Armani Privé، خردهفروشی میکرد. لوگو معمولاً به رنگ مشکی روی یک برچسب سفید نمایش داده می شد، اما اغلب متفاوت است. “Armani” بزرگتر و “Collezioni” در زیر آن. کت و شلوارها و پیراهن های سفارشی را ارائه کرده است که هر عنصری را می توان انتخاب کرد.
علاوه بر فروش در دو بوتیک مستقل (که منحصراً خط Collezioni را دارند) در میلان و پاریس، Armani Collezioni معمولاً در فروشگاههای بزرگ فروخته میشود در حالی که جورجیو آرمانی و امپریو آرمانی فقط در بوتیکهای مستقل فروخته میشوند. یک خط اسپرت از این برچسب با نام “Armani Collezioni Active” مانند خط EA7 از خط امپریو آرمانی ظاهر شده است.
صرافی آرمانی (Armani Exchange)
صرافی آرمانی در سال 1991 در ایالات متحده راهاندازی شد و محصولات مد و سبک زندگی را خردهفروشی میکند و بهخاطر به کمپینهای تبلیغاتی مهیجش معروف است. این برند با الهام از فرهنگ خیابانی شیک و موسیقی رقص، به عنوان برند آرمانی در دسترستر مورد هدف قرار گرفته است.
برای تسریع توسعه خط نوپا، جورجیو آرمانی در سال 2005 شرکت سرمایه گذاری مشترک Presidio Holdings Ltd را در کنار کومو هولدینگ، شرکتی که متعلق به سرمایه دار سنگاپوری Ong Beng Seng است، تأسیس کرد و از سال 1994 مجوز تولید و توزیع را در اختیار داشت. صرافی آرمانی در ایالات متحده، کانادا، آمریکای مرکزی و جنوبی و آسیا و اقیانوسیه میباشد.
در ابتدا، این شرکت 25٪ از هلدینگ Presidio را در اختیار داشت و 75٪ باقیمانده در اختیار هلدینگ کومو بود. در سال 2008، جورجیو آرمانی 25 درصد دیگر از سهام را به دست آورد. این شرکت در بیانیهای اعلام کرد: در سال 2014، 50 درصد باقیمانده را با تضمین مالکیت کامل برند، که دارای 270 فروشگاه و بیش از 3000 کارمند است، به دست آورد.
محصولات آرمانی اکسچنج به صورت انحصاری در 270 فروشگاه در 31 کشور جهان و در وب سایت این برند موجود است.
آرمانی جوینور (Armani Junior and Armani Baby)
آرمانی محصولاتی را برای نوزادان، کودکان و نوجوانان با برچسب های Armani Junior و Armani Baby طراحی می کند. نام تجاری آرمانی جونیور در سال 1979 معرفی شد. خط جونیور شامل لباس نوزاد، لوازم جانبی، تی شرت، پیراهن، کت و شلوار، کفش، کلاه، پیراهن، کمربند، کیف و لباس زیر است.
آرمانی جونیور 167 بوتیک مستقل در سرتاسر جهان دارد که فقط برند فرعی را می فروشند. این برچسب همچنین در فروشگاه های دیگر توسط برچسب از جمله Armani/Casa، Armani Jeans یا امپریو آرمانی فروخته می شود. در مجموع، 308 فروشگاه آرمانی مستقل و دارای حق امتیاز، محصولات Armani Junior و Armani Baby را در سراسر جهان به فروش میرسانند. علاوه بر این، این برچسب در فروشگاه های بزرگ منتخب در همه جای جهان در دسترس است. به عنوان مثال، نیمن مارکوس، خیابان پنجم ساکس، برونینگر و پیک و کلوپنبورگ.
در ماه مه 2014، بازیگر کوونژانه والیس به عنوان چهره آرمانی جونیور معرفی شد.
آرمانی/کاسا (Armani/Casa)
برچسب آرمانی نیز از مجموعه مبلمان و خانه به نام آرمانی/کاسا نامگذاری شده است. در حالی که کلمه ایتالیایی “casa” معمولا به معنای “خانه” است، استفاده از آن در اینجا به معنای “در خانه” است. جورجیو آرمانی مجموعه طراحی داخلی خود را در سال 2000 با افتتاح یک فروشگاه شاخص در میلان ایتالیا در همان سال راه اندازی کرد. وقتی از آرمانی پرسیده شد که چرا میخواهد یک خط مبلمان داشته باشد، آرمانی گفت که میخواهد “مردم خانه شخصی خود را طراحی کنند”.
آرمانی گفت: طراحی این مجموعه مبلمان و منزل به من کمک کرد تا رگه خلاقانه و هنری خود را تحریک کنم. منتقدان به برچسب Armani/Casa که این سبک را “به سادگی شیک، کمی همگام با عناصر قومیتی” نامیدند؛ بسیار مثبت پاسخ دادند. بسیاری از منتقدان نیز این واقعیت را دوست داشتند که تنها “تزیینات کمی” استفاده شده است اما “جزئیات هنری” وجود دارد که به نظر می رسد “تأثیر فوق العاده ای بر سبک و مبلمان” خود دارد.
آرمانی با روبلی و گروه مولتنی برای ساخت مجموعه خانه همکاری می کند. همانطور که Architectural Digest در فوریه 2012 گزارش کرد، که Armani/Casa شامل آشپزخانههای پیشرفتهای است که تحت نام Armani/Dada فروخته میشود، با مشارکت گروه Molteni، و همچنین پارچههای مجلل تولید شده با همکاری Rubelli. آرمانی/روکا شراکتی با روکا است که مبلمان و لوازم جانبی را به جورجیو آرمانی ارائه میکند. برچسب فرعی متشکل از محصولات متنوع در 183 فروشگاه مستقل آرمانی و همچنین خردهفروشان منتخب در سراسر جهان فروخته میشود.
آرمانی/کاسا در هتلهای آرمانی استفاده میشود، آپارتمان جان مایرز در شهر نیویورک را تجهیز کرد و صحنههای فیلم پارانویا را در سال 2013 تزئین کرد.
(Armani/Dolci)آرمانی/دولچی
یک قنادی نیز به نام آرمانی است. این برند در سال 2002 تاسیس شد. برای خلاقیت ها و مجموعه ها، آرمانی با سازنده شکلات ایتالیایی Guido Gobino همکاری می کند.
آرمانی/دولچی شکلات، مربا، عسل، چای، بیسکویت شیرینی، شکر و پرالین می فروشد. این نام تجاری بیشتر بخشی از فروشگاه های دیگر آرمانی است، اما یک بوتیک مستقل در تایچونگ تایوان دارد. در مجموع، 152 فروشگاه محصولات آرمانی دولچی را می فروشند.
در طول سالها، آرمانی محصولات محدود مختلفی از آرمانی/دولچی را برای جشن گرفتن مناسبتهای خاص ایجاد کرد. به عنوان مثال، آرمانی تخممرغهای شکلاتی عید پاک، جعبههای قلبی شکل با ترافلهای شکلاتی قرمز، صورتی و یاسی را برای روز ولنتاین طراحی کرد، و همچنین مجموعهای در ماه رمضان برای تعطیلات مسلمانان با رنگهای تصفیهشده هنر اسلامی. و بدون الکل. علاوه بر این، آرمانی/دولچی مجموعه های ظریف ویژه ای را برای کریسمس و سالگردهای مهم آن می فروشد.
آرمانی/فیوری (Armani/Fiori)
برچسب جورجیو آرمانی همچنین دارای یک گل فروشی به نام آرمانی/فیوری است. خدمات انحصاری گل از سال 2000 در بوتیکهای مستقل گل و دیگر فروشگاههای آرمانی در سراسر جهان فعال است.
گل های مورد استفاده برای چیدمان آرمانی/فیوری بیشتر از هلند می آیند. این برچسب از مجموعه وسیعی از گل های ارکیده و همچنین گل های عجیب و غریب و گرمسیری در کنار گل های سنتی تر مانند ادریسی، رز و گل صد تومانی استفاده می کند. هر مجموعه شخصا توسط خود جورجیو آرمانی طراحی شده است، زیرا او می خواهد “احساس آسیایی” را منتقل کند. علاوه بر این، آرمانی/فیوری عناصر تزئینی مانند گلدان، شمع و فانوس را هم ارائه می دهد.
برای مجموعه ها، آرمانی از مواد گرانبها مانند سنگ مرمر، سنگ مرمر سیاه، چوب لاکی به شکل استوانه، مکعب و لوزی استفاده می کند. جورجیو آرمانی همچنین برای مناسبت هایی مانند روز ولنتاین و مجموعه های بهاری، چیدمان های گل مخصوصی را طراحی کرد. در هتل های آرمانی از برچسب های گل آرایی استفاده می شود.
آرمانی/هتل ها (Armani/Hotels)
جورجیو آرمانی و Emaar Properties PJSC در سال 2005 قراردادی را برای Emaar Properties PJSC امضا کردند تا حداقل هفت هتل مجلل و سه استراحتگاه تعطیلات را تحت نام آرمانی بسازند و راه اندازی کنند. آرمانی مسئول نظارت بر تمامی جنبه های طراحی داخلی و سبک هتل ها خواهد بود. هتل آرمانی در 27 آوریل 2010 در برج خلیفه افتتاح شد. دارای 160 اتاق و سوئیت مهمان و 144 اقامتگاه است.
جورجیو آرمانی همچنین فضای داخلی آرمانی رزیدنسز، همچنین در داخل آسمان خراش، و خط ویژه طراحی شده آن از محصولات مجموعه اثاثیه منزل آرمانی/کاسا و گل آرمانی/فیوری را طراحی کرد. <نمایش جاده ای برج خلیفه آرمانی رزیدنسز> در میلان، لندن، جده، مسکو و دهلی نو گشت. رویداد لندن در نمایشگاه آرمانی کاسا در خیابان نیو باند برگزار شد.
دومین هتل در سال 2011 در میلان افتتاح شد. این هتل در یک قصر در Via Manzoni در قلب شهر واقع شده است.
باشگاه آرمانی (Armani/Privé Club)
آرمانی دو باشگاه مجلل را تحت نام آرمانی/پریو در میلان و دبی اداره می کند. طبق وبسایت آن، «Armani/Privé به باشگاههای با موقعیت اصلی در لبه صحنه زندگی شبانه شهر افتخار میکند، و با جذب دیجیهای بینالمللی تحسینشدهای که جدیدترین موسیقیها را برای جمعیتی با دقت انتخاب شده اجرا میکنند، امتیاز را بالا میبرد.
حمایت مالی و بشردوستی
در سال 2015، آرمانی، نمایشگاهی را در میلان افتتاح کرد که در گذشته نمایشگاههای انفرادی لری فینک (2017)، سارا مون (2018)، پائولو ونتورا (2018)، تادائو آندو (2019) را برپا کرده بود.
آرمانی بیوتی از سال 2018 حامی اصلی جشنواره فیلم ونیز بوده و در سال 2019 حامی اصلی این رویداد بود.
همچنین در سال 2019، A|X Armani Exchange اولین برند مدی شد که در دنیای ورزشهای الکترونیکی، مسابقات حرفهای بازیهای ویدئویی چند نفره، هنگامی که تیم ایتالیایی Mkers را برای فصل 2019-2019 حمایت مالی کرد، پا به عرصه گذاشت.
در میان دیگران، آرمانی لباسهایی را برای هیئتهای ایتالیا در مسابقات قهرمانی ورزشهای آبی جهان 2009 فینا و بازیهای المپیک تابستانی 2012 و همچنین برای تیم ملی فوتبال این کشور در یورو 2020 طراحی کرد. از سال 2021، این شرکت حامی اسکودریا فراری بوده و لباسهای رسمی و لباس مسافرتی را برای مدیریت، رانندگان و تکنسینهای تیم فراری ارائه میکند تا در رویدادهای رسمی و در حین نقل و انتقالات مرتبط با مسابقات بینالمللی جایزه بزرگ فرمول یک بپوشند.
جدال سرسختانه
در سال 1999، نیویورک تایمز و دیگران نگرانیهای خود را در مورد کمک مالی سخاوتمندانه جورجیو آرمانی به موزه سولومون آر. گوگنهایم در نیویورک، اندکی قبل از اینکه موزه اعلام کند که با یک بازنگری بزرگ از آثارش به خود آرمانی ادای احترام خواهد کرد، ابراز کردند.
در گزارشی در سال 2014، صلح سبز علناً از آرمانی و سایر برندهای لوکس پس از یافتن آثاری از مواد شیمیایی که میتواند آبراههها را در لباسها و کفشهای کودکان پیدا کرد، انتقاد کرد. در پاسخ، شرکت متعهد شد که تا سال 2020 تمام مواد شیمیایی را که میتوانند به سایتهای تولید آسیب وارد کنند، لغو کند.
همچنین در سال 2014، کمپانی مادر مبلغ 270 میلیون یورو به مقامات مالیاتی ایتالیا برای حل اختلاف بر سر پرداختهای شرکتهای تابعه گروه در خارج از کشور پرداخت کرد.
در سال 2015، فابیو سیلوا، مشاور عمومی سابق جورجیو آرمانی، شکایتی به ارزش 75 میلیون دلار در دادگاه عالی نیویورک علیه این شرکت تنظیم کرد و آن را متهم کرد که علیه او به دلیل اصلیت مکزیکی اش تبعیض قائل شده و او را به دلیل ابتلا به سرطان اخراج کرده است.
این شما و این هم داستان پر نشیب آرمانی برای رسیدن به نام مشهور آرمانی. اکثر برند های مشهور دنیا از موانع بسیاری برای رسیدن به شهرت خود عبور کرده اند که آرمانی هم جزو همین برند هاست.
اگر به ساعت های این برند علاقه دارید یا قصد خرید ساعت امپریو آرمانی را دارید میتوانید به سایت میراکو مراجعه و مدل مورد علاقۀ خود را خریداری کنید.