موتور های داخلی یا برون سپاری ساعت مهم است؟
اگر همیشه از مناظره ها و مشاجره های شدید لذت برده اید، علاقه به ساعت های لوکس قطعاً سرگرمی برای شماست. زمانشناسی به طرفداران فرصتهای بیپایانی میدهد تا در مورد طیف گستردهای از موضوعات، از موتور ها گرفته تا صفحه، دعوا کنند.
طرفداران یک برند در برابر برند دیگر گاهی اوقات تا حد متعصبانه مبارزه میکنند، یا آنقدر با شور و اشتیاق بر کل خرابیهای قدیمی و مدرن تاثیر میگذارند که شما شروع به ترس از فشار خون آنها میکنید.
یکی از اصلیترین موارد مناقشه کلاسیک، امتیازات مربوط به ساعتهای لوکس است که از کالیبرهایی استفاده میکنند که توسط خود سازنده طراحی و ساخته شدهاند (که معمولاً به عنوان موتور های داخلی توصیف میشوند) در مقابل ساعتهایی که با کالیبرهایی که از یک سوم وارد میشوند، استفاده میکنند.
موتور های حزبی یا “برون سپاری” مانند هر بحث دیگری، مزایا و معایبی در هر دو طرف وجود دارد، بنابراین در زیر ما با جزئیات بیشتری به چیزها نگاه خواهیم کرد و سعی خواهیم کرد بفهمیم چه چیزی چیست.
موتور های درون خانه (داخلی) دقیقا چیست؟
احتمالاً بزرگترین دلیل اختلاف نظر در مورد این موضوع، تعریف این است که دقیقاً چه چیزی یک موتور “داخلی” را تشکیل می دهد. هر کالیبر مکانیکی از تعداد زیادی جزء تشکیل شده است. حتی سادهترین و ابتداییترین طرحها بدون جایی در منطقهای از ۱۰۰ قسمت مختلف کار نمیکنند، و انتهای بسیار پیچیده میتواند گاهی تا هزار قسمت را شامل شود.
بسیار نادر است که یک تولیدکننده هر یک از این اجزا را خودش بسازد، بیشتر از اینکه حداقل مقداری را از یک یا چند تامین کننده دیگر خریداری نکنند.
بنابراین، در چه نقطه ای یک کالیبر رسماً داخلی می شود؟ آیا زمانی است که 50 درصد آن در کارخانه سازنده تولید می شود؟ 75 درصد؟ 91 درصد؟ به نظر می رسد هیچ کس نمی تواند رقم مشخصی برای آن ارائه دهد که بتواند در صنعت ساعت جهانی اعمال شود.
علاوه بر این، کل موضوع معناشناسی وجود دارد. اکثریت قریب به اتفاق جابجاییهای برونسپاری، بهویژه در مورد ساعتهای سوئیسی، توسط ETA انجام میشود که دارای انحصار مجازی است. ETA یک شرکت تابعه کاملاً متعلق به گروه سواچ است که همچنین مالک برندهایی مانند امگا، همیلتون، تیسوت و دیگران است. بنابراین آیا این بدان معناست که آن دسته از تولیدکنندگان زیر چتر سواچ که از موتور های ETA استفاده میکنند میتوانند بگویند که در داخل شرکت نیز هستند؟
همه چیز کمی مبهم و اسرارآمیز است، اما بدون شک خود این اصطلاح حاوی مقدار مشخصی در میان مجموعه داران است و مفاهیم ظریفی از مهارت، میراث و اعتبار برتر را به همراه دارد.
آیا عملکرد داخلی بهتر از برون سپاری است؟
باز هم پاسخ آسانی وجود ندارد. بیانیه گسترده ای که ادعا می کند هر موتور داخلی دقیق تر، قابل اطمینان تر و قوی تر از هر موتور برون سپاری است، کاملاً اشتباه است. ETA به هر شکلی از سال 1793 وجود داشته است. تجارتی که امروز می شناسیم توسط Eterna در سال 1856 شکل گرفت.
این مدت زمان بسیار طولانی است تا یک شرکت کم و بیش فقط یک کار را که ساخت کالیبر است، انجام دهد. من یا شما حدود 200 سال گذشته را به یک شغل اختصاص داده بودیم، می توانستیم به طور منطقی مطمئن باشیم که تا به حال در این زمینه کاملاً متخصص بوده ایم.
ETA موتور های فوق العاده ای ایجاد می کند که در تعدادی از ساعت های برجسته استفاده می شود. به عنوان مثال، ETA 7750 آنها، که با نام Valjoux 7750 شناخته می شود، در اکثر کرونوگراف های موجود در حال حاضر استفاده می شود. مانند بسیاری از کالیبرهای آنها، در تعدادی از درجه های مختلف ارائه می شود، با بالاترین، درجه کرونومتر، که الزامات سخت COSC 4/+6 ثانیه در روز را برآورده می کند، که در پنج موقعیت تنظیم شده است.
بنابراین، هیچ تضمینی وجود ندارد که یک کالیبر داخلی عملکرد بهتری داشته باشد، صرفاً به این دلیل که در همان کارخانه ای ساخته شده است که بقیه ساعت ها ساخته شده است. بیشتر موردی است که باید یک موتور داخلی خاص را با یک موتور خاص و قابل مقایسه برون سپاری شده مقایسه کرد.
برچسب داخلی: ارزش وزنش را دارد
همانطور که قبلاً گفتیم، یک عنصر نماد وضعیت مشخص وجود دارد که بتوانید بگویید ساعت شما موتور داخلی دارد. با توجه به هزینه های هنگفتی که برای مفهوم سازی، تحقیق، ساخت و آزمایش یک موتور انجام می شود، چیزی فراتر از محدوده اکثریت تولیدکنندگان است. این فوراً لوکس ترین مزایا را به آن می دهد: انحصار. و هر چیزی منحصر به فرد، همانطور که همه ما می دانیم، باید برای آن پول پرداخت شود.
می توان گفت که هر مدل رده بالایی که با کالیبر داخلی تبلیغ می شود تقریباً خودش را می فروشد. به عنوان یک نمونه، رولکس خجالت نمی کشد که همه ما بدانیم که دیتونا از کالیبر داخلی خود استفاده می کند. هر برندی ارزش برچسب داخلی را تشخیص میدهد، اما برخی از علاقهمندیهای طرف برند نیز به توانایی بیشتر برای متکی بودن به خود منتهی میشود.
این موضوع غرق کردن ETA توسط گروه سواچ را توضیح میدهد. شرکت ژاپنی سیتیزن اخیراً سازنده موتور و هموطنان میوتا را به همین دلیل خریداری کرد.
از زمان پایان بحران کوارتز، ساعتهای لوکس اغلب خریدی هیجانانگیز هستند تا خریدی سودمند، و تولیدکنندگان از آن زمان تاکنون هر کاری که میتوانند برای جلب علایق خریدار به جای هرگونه ملاحظات عملی واقعی انجام میدهند.
یک موتور خانگی تنها یکی از آن چیزهایی است که قلب علاقمندان واقعی را به تپش می اندازد. یک کالیبر ساخته شده توسط همان مارکی که نام آن روی صفحه است، مخصوصاً کالیبری که منحصراً برای یک مدل خاص ساخته شده است، داستانی دارد که بسیار بیشتر از یک کالیبر که در داخل مجموعه ای از کیف های دیگر از تعدادی مارک های مختلف رقیب قرار می گیرد.
جوانب مثبت و منفی جنبش های داخلی و برون سپاری
بدیهی است که مزایای دیگری برای یک نام تجاری وجود دارد که سازوکارهای خود را فراتر از تصویر صرف از آن بسازد. اعمال کنترل کیفیت کامل بر کل فرآیند تنها می تواند مثبت باشد. تکنیک های ساخت و ساز را می توان استانداردسازی کرد و در هر مرحله از مواد دقیق استفاده کرد.
علاوه بر این، برای کسانی که دوست دارند زیبایی کار دستی خود را از طریق قاب پشتی یاقوت کبود به نمایش بگذارند، موتور را می توان هر طور که دوست دارند به پایان رسانند.
همانطور که گفته شد، ETA همچنین ébauches را تامین میکند، بلوکهای ساختمانی اصلی یک موتور که میتوان آنهارا بر اساس نیازهای خاص هر شرکت مونتاژ، اصلاح و تزئین کرد. از سوی دیگر، سرویس دهی کالیبر ETA معمولاً بسیار ارزان تر از جابجایی داخلی است. پیدا کردن یک فریلنسر برای تعمیر ETA کار سختی نیست، در حالی که (از لحاظ فنی) فقط ساعت سازی که برای برند خاص کار می کند (یا توسط آن مجاز شده است) مهارت ها و تجهیزات لازم برای مقابله با یک موتور واقعاً اختصاصی را دارد.
عرضه موتور های شخص ثالث
شاید بزرگترین مزیت ساعتسازان مدرن برای ایجاد موتور های خود، یکی از مزیتهای عرضه باشد. هنگامی که گروه سواچ ETA را تصاحب کرد، آنها قصد خود را برای توقف فروش موتور های به رقبای شخص ثالث اعلام کردند، این نامها تحت کنترل مستقیم آنها نیستند.
مداخله کمیسیون انحصار سوئیس مانع از آن شد که آنها فوراً تعهدات خود را قطع کنند، اما این موتور به وضوح نشان داد که ETA نمی تواند یک برنامه آینده نامشخص برای همه برندهایی باشد که مایل به استفاده از موتور های ساخت سوئیس هستند.
در حالی که شرکتهای دیگر برای پر کردن شکافها قدم برداشتهاند، شرکتهایی مانند سلیتا، سوپورد، و STP، تعداد فزایندهای از برندهای ساعت یا در حال ایجاد موتورهایی برای خود هستند یا در غیر این صورت با همکاری دیگران در صنعت برای تقسیم هزینههای قابل توجه کار میکنند. نمونه بارزترین نمونه دومی، همکاری اخیر تودور با بریتلینگ برای تأسیس سازنده موتور کنیسی است.
تصمیم سواچ که قبلاً دو نفر از بزرگترین مشتریان ETA بود، نیاز به همکاری داشت و منجر به این شد که به تودور B01 برایتلینگ داده شود تا در محدوده Heritage Chronograph خود (با نامگذاری مجدد MT5813) استفاده کند، در حالی که برایتلینگ MT5612 سه عقربه ای را دریافت می کند.
میراث سوپراوشن II; زمانی که اصلاح شد، اکنون B20 است. این یک دستاورد باورنکردنی به خصوص برای تودور است. تا چند سال پیش، خواهر رولکس (تودور) هر کالیبری را که استفاده می کرد وارد می کرد. در حال حاضر، نه تنها بیشتر خود را می سازند، بلکه در موقعیتی هستند که می توانند دیگران را نیز تامین کنند.
بهترین موتور های درون خانه
بسیاری از کلکسیونرها به ساعت هایی که تا حد امکان 100٪ ساخته شده اند ارزش قائل هستند. این سوال پیش می آید که کدام موتور های داخلی بهترین هستند؟ پاسخ به آن کاملاً ذهنی است، اما ما تمام تلاش خود را کردهایم تا تنها چند مورد از محبوبترین آنها را در صنعت گردآوری کنیم.
زنیت ال پریمرو
زمانی که زنیت ال پریمرو در سال 1969 وارد بازار شد، اولین کرنوگراف اتوماتیک بود. اگر در مورد آن فکر کنید، نام “El Primero” فقط برای چنین ساعت نوآورانه ای مناسب به نظر می رسد. این اولین در کلاس خود و در میان بهترین های موجود در بازار است. به حدی که حتی رولکس برای قدرت بخشیدن به سری دیتونای خود، زمانی که از موتور های والجو با زخم دستی به موتور های خودکار تغییر مسیر داد، به موتور معروف اعتماد کرد.
El Primero هنوز به عنوان یکی از بهترین موتور های کرنوگراف اتوماتیک در نظر گرفته می شود و با سرعت 36000 bpm می زند (رولکس موتور دیتونا را با سرعت 28800 bph تغییر داده است).
رولکس دیتونا کال. 4130
البته، این ما را به دیتونا کالیبر 4130 بعدی هدایت می کند. رولکس کاسموگراف دیتونا با سه نسل موتور، سیم پیچی دستی، El Primero و (در نهایت) کالیبر داخلی کار می کرد. رفرانس 4130، که در سال 2000 منتشر شد. زمانی که دیتونا توسط ال پرایمرو رانده شد، رولکس موتور داخلی را تغییر داد تا فرکانس آن را تغییر دهد و مکانیسم تاریخ را حذف کند.
سپس به نام کالیبر4030 نامگذاری شد. بعد از اولین کرنوگراف داخلی رولکس (کالیبر 4130) مانند هر چیزی که رولکس تولید می کند، موتور جدید نیز چشمگیر است و 20 درصد قطعات کمتری نسبت به نسخه قبلی خود دارد.
Oris Aquis Date Cal. 400
در بخش مقرونبهصرفهتر، Oris Aquis Date یک موتور جدید و نسبتاً چشمگیر را برای سال 2020 اتخاذ کرد، کالیبر 400. جایگزینی ETA/Sellita وعده ذخیره انرژی 5 روزه بیشتر و دقت تا 3/+5 ثانیه را میدهد. در روز با برون سپاری موتور خود، اوریس همیشه قیمت نسبتاً جذابی را حفظ کرده است. با این حال، با انتشار Cal. 400، کلکسیونرها اکنون می توانند از اعتبار یک موتور داخلی با برچسب قیمت قابل دسترس تر لذت ببرند.
بهترین جنبش های برون سپاری شده
امگا کال. 321
یکی دیگر از موتور های برون سپاری شده که قابل ذکر است، امگا کالیبر321 معروف است. موتور کرنوگراف 27 میلی متری مغز متفکر لمانیا و امگا بود و در میان جامعه ساعت شناسی به دلیل موتوری که اسپیدمستر را به ماه می رساند به خوبی شناخته شده است.
موتور سیم پیچ دستی تا زمانی که در سال 1969 بازنشسته شد یکی از وسایل ثابت سری اسپیدمستر باقی ماند. با این حال، امگا به طور قابل توجهی این موتور محبوب را در سال 2019 احیا کرد و باعث خوشحالی شدید علاقمندان به ساعت در همه جا شد.
بحث موتور درون سازمانی در مقابل موتور برون سپاری، مورد علاقه همیشگی است و چندین فاکتور متفاوت را باید در نظر گرفت. گفتن اینکه یکی ذاتاً بهتر از دیگری است، به سادگی نمی شود.
مثل هر چیزی، همه چیز بستگی به این دارد که چه کسی آنها را می سازد. در حالی که این بحث از بین نخواهد رفت، اما مطمئناً در چند سال آینده تغییر خواهد کرد، زیرا نام های ساعت سازی همیشه به دلیل خشک شدن عرضه ETA مجبور به افزایش شدید تعداد جابجایی های داخلی شده است. ساخته شده. مثل همیشه، شما را در جریان آخرین تحولات قرار خواهیم داد.
اگر به ساعت مچی علاقمند هستید یا قصد خرید ساعت مچی با کیفیت را دارید میتوانید مدلهای آن را در فروشگاه میراکو بیابید.