آیا استفاده از ساعت مچی باعث تغییر رفتار می شود؟ 7372-2
سوال: در مورد من چه می گویند که من ساعت مچی بپوشم؟ آیا پوشیدن ساعت مچی رفتار من را تغییر می دهد؟
پاسخ: بله، شواهدی وجود دارد که نشان میدهد ویژگیهای شخصیتی خاصی با در دست کردن ساعت مرتبط است، و پوشیدن ساعت با رفتار مهم خاصی مرتبط است: زود رسیدن به قرار ملاقات.
معرفی
تحقیقات قبلی نشان میدهد که تصمیمگیریهای مختلف در مورد لباس و لوازم جانبی نحوه درک افراد را تغییر میدهد. اما آیا این واقعاً به رفتار ترجمه می شود؟
- به عبارت دیگر، آیا انتخاب های مد ما واقعاً چیزی در مورد نحوه رفتار ما می گوید یا این فقط یک کلیشه یا یک توهم است؟
این سوال توسط دو محقق بریتانیایی در دانشگاه های انگلستان مطرح شده است. نتایج در سال 2015 در مجله PeerJ منتشر شد.
آنها تصمیم گرفتند این سوال را با نگاه کردن به یک اکسسوری مد خاص که اغلب به یک ویژگی شخصیتی مرتبط است بررسی کنند: ساعت مچی و وظیفه شناسی.
- وظیفه شناسی یک ویژگی شخصیتی روانشناختی است که به عنوان محرک، سخت کوش و قابل اعتماد تعریف می شود.
آزمایش 1
ابتدا، محققان یک مطالعه اولیه سریع انجام دادند که ارتباط بین ساعت مچی♥ پوشیدن و ویژگی های شخصیتی را بررسی میکرد.
آنها 112 شرکت کننده را در جشنواره علم بریتانیا در سال 2011 استخدام کردند تا یک نظرسنجی شخصیتی با چند سوال اضافی در مورد پوشیدن ساعت مچی پر کنند.
- از آنها پرسیده شد که آیا در سال گذشته بیشتر اوقات از ساعت مچی استفاده می کردند یا خیر.
نتایج:
همانطور که انتظار می رفت، تماشای مچ دست با سطوح بالاتری از وظیفه شناسی و همچنین ثبات عاطفی همراه بود.
با این حال، این نمونه کوچکتر از یک گروه نسبتا همگن (دانشمندان در یک جشنواره) بود. آزمون واقعی با یک گروه بزرگتر و متنوع تر همراه است. بنابراین آنها نتایج را برای آزمایش 2 تکرار کردند.
آزمایش 2
در این آزمایش، محققان نمونه بزرگتر و متنوع تری از افراد (638 شرکت کننده از یک نظرسنجی آنلاین) پیدا کردند.
همچنین از آنها تست شخصیت گرفته شد، اما از آنها سؤالاتی در مورد استفاده از ساعت مچی و همچنین عادات کاری آنها پرسیده شد.
نتایج:
در این آزمایش داده های جالب تری جمع آوری شد.
97.48 درصد از شرکتکنندگان گفتند که صاحب یک تلفن همراه هستند، اما به نظر میرسد که این تفاوتی در مالکیت ساعت ایجاد نمیکند (داشتن تلفن باعث نمیشود افراد از ساعت استفاده نکنند و بالعکس).
مردان و زنان به طور مساوی از ساعت مچی استفاده می کردند.
هیچ تفاوتی در استفاده از ساعت مچی بین افرادی که در ساعت های آزاد یا شیفتی کار می کردند وجود نداشت (بنابراین نمی توانیم بگوییم که کارگران شیفتی تمایل بیشتری به استفاده از ساعت دارند).
بار دیگر، ساعت مچی به طور قابل توجهی با وظیفه شناسی مرتبط بود.
- افرادی که از ساعتهای مچی استفاده میکنند کمی کمتر از نظر برونگرایی و گشودگی به تجربه عمل میکنند، اما این تأثیر چندان قوی ندارد.
همه اینها به شدت تأیید می کند که افرادی که وظیفه شناس هستند بیشتر از ساعت مچی استفاده می کنند.
آزمایش 3
در نهایت، چگونه این اثر به زندگی واقعی ربط داده شود؟ محققان از این هم فراتر رفتند و به دنبال بررسی اینکه آیا استفاده از ساعت مچی واقعاً بر رفتار تأثیر دارد یا خیر.
- در این مورد، در مقایسه با کسانی که ساعت در دست نمیکنند، احتمال اینکه ساعت مچی دارها زودتر بیایند یا به موقع به قرار ملاقات میرسند.
این آزمایش هوشمندانه به مطالعه دیگری پیوست شد.
آزمایشکنندگان در حال انجام مطالعه متفاوتی بودند که در آن شرکتکنندگان باید در زمان مشخصی به آزمایشگاه برسند.
همه شرکت کنندگان قبلاً به آزمایشگاه رسیده بودند، بنابراین مکان آزمایشگاه را به خوبی می دانستند تا به موقع به آنجا برسند.
تمام کاری که محققان انجام دادند این بود که متوجه شوند شرکتکنندگان چه زمانی به آزمایشگاه میرسند (چه زود، چه به موقع یا دیر)، و اینکه آیا ساعت مچی به دست داشتند یا خیر.
نتایج:
آیا میدانستید، محققان مقایسه سادهای بین ساعتدارها و افراد غیرساعتدار انجام دادند و متوجه شدند آنهایی که ساعت میپوشیدند بسیار زودتر از افراد غیرساعتدار وارد شدند.
صحبت آخر
این مطالعه به وضوح نشان داد که این تصور که استفاده از ساعت مچی با وظیفه شناسی مرتبط است (سختکوش بودن، رانده بودن، وقت شناسی، و غیره) کلیشهای نیست.
استفاده از ساعت مچی نه تنها با ویژگی های شخصیتی با وجدان مرتبط بود، بلکه با رفتارهای قابل مشاهده نیز مرتبط بود.
به نظر می رسد کسانی که ساعت مچی دارند چیزی را می دانند که ممکن است دیگران ندانند. اگر ساعت نمیپوشید، مزایای احتمالی را در نظر بگیرید!
اگر به ساعت مچی علاقه دارید یا قصد خرید ساعت مچی را دارید یا حتی میخواهید در مورد ساعت مچی مشاوره و راهنمایی دریافت کنید میتوانید از میراکو همۀ این ها را با هم بخواهید. میراکو با تیمی آگاه همواره در تلاش بوده در یک خرید لذت بخش به مشتریان راهنمایی دهد.